Tema 4: Stor forskel på rig og fattig

Siden 1985 er der sket en forskydning mellem klasserne. I 1985 tjente en person fra overklassen i gennemsnit 3,4 gange mere end en person fra arbejderklassen. I 2021 var indkomstforskellen vokset til 5,0. Samtidig med ændringen i det økonomiske styrkeforhold, er der også sket en geografisk opdeling af klasserne.

Villaer

I dag bor klasserne mere spredt, end før i tiden. Det har medvirket til, at de højere klassers børn i stadig større grad går i skole med andre børn fra de højere klasser, mens børnene fra de lavere klasser oftere går i skole med andre børn fra de lavere klasser.

Samtidig med en ændring i det økonomiske styrkeforhold er der også sket en geografisk opdeling af klasserne. I dag bor klasserne mere adspredt, end før i tiden. Det har medvirket til, at de højere klassers børn i stadig større grad går i skole med andre børn fra de højere klasser, mens børnene fra de lavere klasser oftere går i skole med andre børn fra de lavere klasser.

Forskellen på rig og fattig er stigende

I 1985 havde en person langvarigt uden for arbejdsmarkedet en indkomst efter skat på cirka 113.600 kroner målt i nutidens prisniveau. Det var under halvt så meget som gennemsnitspersonen fra overklassen, der havde omkring seks gange så meget til rådighed (cirka 684.900 kroner). I 2021 er gennemsnitsindkomsten steget for dem uden for arbejdsmarkedet og også meget kraftigt for overklassen. Mens dem uden for arbejdsmarkedet nu har en indkomst på 195.200 kroner, er indkomsten i overklassen omkring ni gange så stor, 1,7 millioner kroner om året.

Samtidig med den økonomiske polarisering mellem klasserne rykker klasserne også fra hinanden på andre områder. Det gælder for eksempel sundhedsmæssigt og geografisk. Forskellen i levetid for de bedst og dårligst stillede er markant højere i dag end for bare 25 år siden. Samtidig bor overklasse og arbejderklasse mere separat end tidligere, og det sker sjældnere og sjældnere, at slagterens datter går i samme klasse som direktørens.

Opgave 4.1 Redegørende spørgsmål til klassernes udvikling

Tabellen viser udviklingen i socialklasserne fra 1985 til i dag.

  • Lav et cirkeldiagram over socialklassernes fordeling i henholdsvis 1985 og 2021, og beskriv udviklingen.
  • Er der noget, der virker overraskende?
  • Hvordan ser en typisk skoleklasse ud for et barn i overklassen? Og for et barn i en familie langvarigt uden for arbejdsmarkedet i 2021?

Figuren herunder viser udviklingen i indkomst før skat i de forskellige klasser fra 1985 til 2021. Udviklingen er korrigeret for inflation.

  • Hvad kan forklare den udvikling, figuren viser?

Opgave 4.2: Perspektiverende spørgsmål til klasseudviklingen

  • Er jeres klasse og skole et sted, hvor mange forskellige klasser er repræsenteret? Hvad betyder det for jeres oplevelse af at gå i skole? Er det generelt en fordel/ulempe med en stigende opdeling af skoleklasser?
  • Hvad er konsekvensen af, at uligheden stiger i et land? Og er det et problem?
  • Diskutér, hvad den stigende indkomstforskel mellem rig og fattig samt den stigende geografiske opdeling af klasserne betyder for sammenhængskraften i det danske samfund?