Tema 2: Den sociale arv i Danmark

Før i tiden var det selvskrevet, at når far var landmand, så skulle sønnike overtage gården en dag. Mange danske børn overtager i dag ikke længere deres forældres gård eller virksomhed. Men det betyder ikke, at social arv er fortid. Slet ikke. Er man opvokset i arbejderklassen, er der stor sandsynlighed for, at man selv bliver arbejder.

Lærlinge

Mindre end én procent af børn, der vokser op i familier uden for arbejdsmarkedet, ender i overklassen. Omvendt har børn fra overklassen meget lille sandsynlighed for at ryge langvarigt uden for arbejdsmarkedet som voksen.

”Unge i dag kan blive lige nøjagtig, hvad de vil”. Denne påstand er du måske stødt på før? Teoretisk set er det også rigtigt nok; vi har ligestilling mellem kønnene, gratis uddannelse og i udgangspunktet lige muligheder for alle. Alligevel er der noget, der tyder på, at de lige muligheder måske ikke er så lige endda.

Den sociale arv – altså at et barn så at sige ”arver” den sociale klasse, som dets forældre er opvokset i – er nemlig stadig stærk i Danmark. Hovedparten af børn med arbejderforældre bliver selv arbejdere. Og er man født i underklassen, er ens sandsynlighed for selv at havne i underklassen markant højere end for de øvrige klasser.

Opgave 2.1: Redegørende spørgsmål til social arv

  • Se på figuren nedenfor. Hvor stor er sandsynligheden for, at et overklassebarn havner i henholdsvis overklassen, den højere middelklasse eller i klassen uden for arbejdsmarkedet? Og hvad med et barn, der vokser op i en familie uden for arbejdsmarkedet?
  • Figuren nedenfor viser resultaterne ved folkeskolens nationale tests i dansk/læsning og matematik. Hvad fortæller tabellen om den sociale arv?
  • Figuren nedenfor viser andelen af unge, der som 35-årige har en lang videregående uddannelse, opdelt på hvilken klasse de voksede op i (som 17-årig). Hvad fortæller figuren om udviklingen i den sociale arv fra 2000 til 2021?

Opgave 2.2: Perspektiverende spørgsmål til social arv

  • Er den sociale arv stærk eller svag? Søg på nettet og find ud af, hvordan det forholder sig i andre lande?
  • Hvad betyder begrebet mønsterbryder? Set i lyset af, at der har været en generel uddannelsesstigning i Danmark gennem de sidste mange år, hvornår vil I da mene, at en person kan siges at være mønsterbryder?
  • Er det et problem, at vi har social arv i Danmark? Hvorfor? Hvorfor ikke?